مهر شرکت چیست؟

آشنایی با مهر شرکت

در این مقاله، به توضیح نکات مربوط به مهر شرکت می‌پردازیم تا با اطلاعات لازم، از بروز مسئولیت‌های فردی و پیامدهایی که ممکن است برای شرکت پیش آید، پیشگیری کنید. پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، لازم است تا دارندگان امضای مجاز مشخص شوند.

در صورت تعیین دارندگان امضای مجاز، شما باید در بیشتر اوراقی که به امضای این افراد می‌رسد، مهر مخصوص شرکت را نیز اعمال کنید. عدم استفاده از این مهر در کنار امضای افراد مجاز ممکن است برای آنها مسئولیت شخصی به وجود آورد.

آشنایی با مهر شرکت

 

آشنایی با مهر شرکت

بعد از ثبت شرکت یا کارگاه، لازم است که مهر خاص خود را تهیه کنند. این مهر باید در پایان تمامی اسناد و قراردادهای مربوط به شرکت استفاده شود و نشان دهنده انجام اعمال برای اشخاص حقوقی و حقیقی است. قوانین مربوط به مهر یک شرکت به این شکل است که اگر مهر شرکت در پایان هر قراردادی ثبت شود، مسئولیت خاصی برای افراد دارندگان امضای مجاز به وجود نخواهد آمد.

بنابراین، تمام افراد شرکت دار باید مهر خود را طراحی کرده و در پایان تمامی اسناد و قراردادهای مربوط به شرکت خود آن را ثبت کنند تا در صورت بروز مشکلات، مشکلی برایشان پیش نیاید. در صورت بروز مشکلات یا انجام کارهای غیر قانونی در شرکت، دفاتر پلمپ این مجموعه را می‌پلمپند.

بیشتر بخوانید

ویژگی‌های مهر شرکت و موارد مهم برای درج بر روی مهر

هیچ قانون یا قاعده‌ای برای درج موارد مختلف در مهر مربوط به شرکت‌ها وجود ندارد. بنابراین، هر شرکتی می‌تواند هر موردی را در مهر خود درج کند. با این حال، بهتر است برخی موارد مهم در مورد شرکت در مهر درج شود.

  • لوگوی شرکت؛ لوگوی هر شرکت ویژگی و نام آن را نشان می‌دهد. برای طراحی بهترین لوگو برای شرکتتان وقت کافی را صرف کنید.
  • نام شرکت؛ درج نام شرکت بر روی مهر یکی از ضروریات است تا شرکت به رسمیت شناخته شود.
  • نوع شرکت؛ معمولاً درج نوع شرکت در مهر پیشنهاد می‌شود، زیرا با این کار مشتریان و اشخاص ثالث به راحتی می‌توانند مسئولیت هر یک از شرکا را بدانند.
  • شماره ثبت شرکت؛ بعد از ثبت شرکت، یک شماره ثبت دریافت می‌کنید که باید این شماره را بر روی مهر خود قرار دهید.

تنوع انواع مهر شرکت از نظر ساختار

طراحی و ساختار یک مهر برای شرکت به طور مستقیم به لوگو و متن آن بستگی دارد. می‌توان از دستگاه‌های اتوماتیک با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای ساخت مهر استفاده کرد. برخی از لوگوها و نام‌ها قابلیت درج در مهرهای گرد را دارند، در حالی که برخی دیگر در مهرهای مستطیلی یا مربعی قرار می‌گیرند. همچنین، می‌توان از مهرهای اتوماتیک جیبی نیز استفاده کرد.

انواع مهرهای شرکت زودمهر از نظر ساختار به چهار دسته تقسیم می‌شود:

  • مهر ساده ژلاتینی
  • مهر ژلاتینی اتوماتیک
  • مهر لیزری اتوماتیک
  • مهر برجسته

راهنمای کاربردی برای طراحی مهر شرکت

آیا به دنبال تهیه مهر برای شرکت خود هستید؟ آیا دچار سردرگمی در مورد طرح و اطلاعاتی که باید روی مهر ثبت شود شده‌اید؟ اینکه در میان تنوع طرح‌های جذاب مهرهای کسب و کارهای مختلف دچار سردرگمی شوید کاملاً طبیعی است. در این مقاله، به اشتراک گذاشتن نکات مهمی در زمینه طراحی مهر شرکتی را برای شما فراهم کرده‌ایم.

برای گام اول، مهر شرکتی را انتخاب کنید.

اهمیت انتخاب مناسب جنس و نوع مهر برای سفارش، قابل توجه است. اگر فعالیت شرکت شما در حوزه‌ی فروش لباس و کالاهای عتیقه است یا طراحی محیط کار شما به سبک قدیمی است، استفاده از مهر شرکتی چوبی منطبق با این سبک، توصیه می‌شود. این نوع مهر، احساس پایبندی به سنت‌های قدیمی را منعکس می‌کند.

اگر نیاز به مهری پرمصرف و دارای جوهر دارید، مهرهای عادی گزینه‌ی مناسبی هستند و حسابداران شرکت از استفاده از آنها لذت می‌برند. در واقع، نوع مهر شرکت بسته به نیاز و مصرف آن متفاوت است.

همچنین، اگر به حفاظت از محیط زیست اهمیت می‌دهید، می‌توانید مهرهای پلاستیکی قابل بازیافت را سفارش دهید که حدود ۷۵ درصد از مواد آنها قابل بازیافت است.

آشنایی با مهر شرکت

درگام دوم، شکل مهر را مشخص کنید.

اکثر مهرهای اداری و شرکتی به صورت مستطیلی تولید می‌شوند و استفاده از مهرهای مثلثی به طور گسترده رایج نیست. شما باید شکلی را که با لوگو و اطلاعات شرکتتان همخوانی دارد را انتخاب کنید، اما با این حال شکل مهر به طور قابل توجه‌ای به نظر شخصی شما وابسته است.

گام سوم؛ اندازه مشخص مهر شرکتی

برای انتخاب یک اندازه مناسب مهر باید به چندین سوال پاسخ دهید. آیا این مهر را همیشه با خودتان جابجا می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به مهری کوچک، سبک و ساده نیاز دارید که به راحتی در جیب یا کیفتان جا می‌گیرد.

آیا مهر همیشه روی میزتان می‌مماند؟ پس شما می‌توانید مهرهایی که در اندازه‌های بزرگتر را انتخاب کنید. آیا خیلی از مهر استفاده می‌کنید؟ پس به مهرهای حرفه‌ای نیاز دارید که به خوبی در دست جا می‌گیرند و دوام زیادی دارند.

گام چهارم؛ رنگ را مشخص کنید.

انتخاب رنگ جوهر در طراحی مهر اهمیت دارد. بیشتر مشتریان به رنگ‌های مشکی و سورمه‌ای علاقه دارند، اما برخی از مهرهای کوچک رنگ‌های جذاب‌تری مانند خاکستری، سفید، آبی، سبز، و قرمز دارند.

اگر یکی از این رنگ‌ها با برندتان سازگارتر است و نیازهای شما را برطرف می‌کند، آن را در نظر بگیرید. استفاده از پد جوهری مجزا یا داشتن پدهای داخلی فرق چندانی ندارد چون هر دو قابل تعویض هستند.

گام پنجم؛ محتوای روی مهر را مشخص کنید.

قبل از این مرحله، تصمیماتی درباره ویژگی‌های ظاهری مهرتان گرفته‌اید. حالا نوبت به تعیین محتوای مهر شما رسیده است. با شناخت کاربرد مهرتان، محتوای روی آن نیز مشخص خواهد شد. هر نوع متن یا طرحی قابل ثبت در طراحی مهر است، اما حواستان به وضوح و اندازه طراحی باشد.

گام ششم؛ طراحی اولیه را انجام دهید.

بعد از تعیین اندازه، نوع، و محتوای مهرتان، وقت طراحی اولیه است. انتخاب استخدام یک طراح گرافیک یا برقراری قرارداد با شرکت تولید کننده مهر ممکن است، اما این روش هزینه‌بر و پیچیده است.

اگر دارای مهارت و زمان کافی هستید، می‌توانید از پلتفرم‌های طراحی آنلاین و فایل‌های طراحی آماده استفاده کنید، این روش هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما ممکن است درصد خطا و نیاز به اصلاح طراحی افزایش یابد.

گام هفتم؛ طراحی نهایی و ثبت سفارش مهر شرکتی

شرکت‌های بسیاری که مهر شرکتی را تولید می‌کنند، قبل از ارائه محصول نهایی به مشتری، یک پیش‌نمایش از آن ارائه می‌دهند. در این مرحله، تمام خطاهای ممکن اعم از اشتباهات املایی و اشتباهات در شماره‌گذاری باید با دقت بررسی شوند.

در غیر این صورت، مسئولیت هر گونه خطا بر عهده سفارش‌دهنده قرار می‌گیرد. اگر از طراحی و اطلاعات موجود در فایل طراحی راضی هستید، می‌توانید ثبت نهایی سفارش را آنلاین یا حضوری انجام دهید.

کلام پایانی

مهر شرکت نه تنها نمادی از هویت و شناخت شرکت است، بلکه نشان‌دهنده اعتبار و حرفگویی آن نیز می‌باشد. با داشتن یک مهر شرکتی منحصر به فرد و باکیفیت، ارتباط شما با مشتریان و همکارانتان را تقویت کرده و به رسمیت شناخته شدن کسب و کار شما را تضمین می‌نماید.

نظر خود را بگذارید